Sök:

Sökresultat:

469 Uppsatser om Signal Vector Magnitude - Sida 1 av 32

Vektorkvantisering för kodning och brusreducering

This thesis explores the possibilities of avoiding the issues generally associated with compression of noisy imagery, through the usage of vector quantization. By utilizing the learning aspects of vector quantization, image processing operations such as noise reduction could be implemented in a straightforward way. Several techniques are presented and evaluated. A direct comparison shows that for noisy imagery, vector quantization, in spite of it's simplicity, has clear advantages over MPEG-4 encoding..

Nyckelordssökning : Baserat på Vector Space Model

Då mängden information bara ökar, så ökar även behovet att ha åtkomst till informationen lättillgängligt. Detta skapar då ett behov för ett gränssnitt som kan söka bland informationen. I detta arbete har det undersökts om en implementation av Vector Space Model ger mera relevanta resultat jämfört mot en enklare implementation som inte baseras på Vector Space Model. Sökningen utförs i en relationsdatabas med ett inverterat index, databasen fylls med data ifrån internetforumet Stack Overflow. Genom att bygga en sökmotor som returnerade två olika resultatlistor för varje sökning så fick tio användare testa och utvärdera resultatens relevans.

Vector Displacement Mapping

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping.

En psophometrisk brusmätning

I det här examensarbetet har jag tittat närmare på hur man med hjälp av en transformator kan höja signal/brus-förhållandet för en mikrofonsignal som förstärks av en förstärkarkrets. Arbetet baseras sig på en psykoakustisk brusmätning enligt standarden ITU-468-4.Ett bra förhållande mellan signal och brus är alltid eftersträvat i en krets. När signalen i kretsen är svag kan signalen i värsta fall försvinna i bruset. Arbetet kommer att titta på hur man definierar och mäter signal/brus-förhållanden på en förstärkare samt vad som påverkar signal/brus-förhållandet. Arbetet kommer visa att med hjälp av en spänningstransformering av en in-signal så kan ett bättre signal/brus- förhållande ut från en serie förstärkare erhållas..

Vector Displacement Mapping

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping. Arbetet jämför Vector Displacement Mapping med Displacement Mapping för att urskilja skillnader i exekveringstid mellan teknikernas centrala skillnader.

Binär matchning av bilder med hjälp av vektorer från deneuklidiska avståndstransformen

This thesis shows the result from investigations of methods that use distance vectors when matching pictures. The distance vectors are available in a distance map made by the Euclidean Distance Transform. The investigated methods use the two characteristic features of the distance vector when matching pictures, length and direction. The length of the vector is used to calculate a value of how good a match is and the direction of the vector is used to predict a transformation to get a better match. The results shows that the number of calculation steps that are used during a search can be reduced compared to matching methods that only uses the distance during the matching..

Komprimering av testdata för SOC : -En implementation av metoden vector repeat

Sammanfattning:De ökande testdatavolymerna som krävs för att testa moderna System-On-Chip (SOC) bidrar i hög grad till den ökande produktionskostnaden. De stora testdatavolymerna kräver stora och dyra Automatic Test Equipment-minnen (ATE-minnen). För att minska behovet av dessa minnen så har olika komprimeringsmetoder utvecklats.Denna rapport beskriver arbetet med att implementera en given komprimeringsmetod för testdata till SOC. Den metod som används heter vector repeat och den implementeras genom skapandet av ett för ändamålet avsett dataprogrogram. För att vector repeat ska fungera effektivt så förutsätts det att in- och utgångarna på den ATE som används kan delas in i olika portar.

Support Vector Machines for Classification applied to Facial Expression Analysis and Remote Sensing

The subject of this thesis is the application of Support Vector Machines on two totally different applications, facial expressions recognition and remote sensing.The basic idea of kernel algorithms is to transpose input data in a higher dimensional space, the feature space, in which linear operations on the data can be processed more easily. These operations in the feature space can be expressed in terms of input data thanks to the kernel functions. Support Vector Machines is a classifier using this kernel method by computing, in the feature space and on basis of examples of the different classes, hyperplanes that separate the classes. The hyperplanes in the feature space correspond to non linear surfaces in the input space.Concerning facial expressions, the aim is to train and test a classifier able to recognise, on basis of some pictures of faces, which emotion (among these six ones: anger, disgust, fear, joy, sad, and surprise) that is expressed by the person in the picture. In this application, each picture has to be seen has a point in an N-dimensional space where N is the number of pixels in the image.The second application is the detection of camouflage nets hidden in vegetation using a hyperspectral image taken by an aircraft.

Filtrering av e-post ? Binär klassifikation med naiv Bayesiansk teknik

In this thesis we compare how different strategies in choosing attribute values affects junk mail filtering. We used two different variants of a naïve Bayesian junk mail filter. The first variant classified an e-mail by comparing it to a feature vector containing all attribute values that were found in junk mails in the part of the e-mail collection we used for training the filter. The second variant compared an e-mail to a feature vector that consisted of the attributes that was found in ten or more junk mails in the part of the e-mail collection we used for training the filter. We used an e-mail collection that consisted of 300 e-mails, 210 of these were junk mails and 90 were legitimate e-mails.

Smarttelefon-sensorernas möjligheter - En studie om barometer-, GPS- och accelerometersensorer. The smartphone sensor possibilities - A case study featuring the barometer, GPS and accelerometer sensors

Denna rapport sammanfattar resultat av ett examensarbete på en högskoleingenjörsutbildning som utfördes av två studenter på Malmö högskola. Arbetets syfte var att genomföra en mängd olika experiment med accelerometer, barometer och GPS i en modern smarttelefon. Ett antal scenarier för en tänkbar sensoranvändning i applikationer formulerades för att vägleda olika experiment. Experimentdata dokumenterades noggrant och analyserades med avsikten att skapa en databank med information för framtida studier. Analys av data inkluderar höjdbestämning i naturen och i byggnader med hjälp av barometersensor, geografisk position med hjälp av GPS, hastighet och acceleration under en hissfärd med hjälp av accelerometer. Rapporten innehåller en omfattande litteraturstudie om användning av sensorer vid inomhuspositionering. Från analys av mätdata, kom vi fram till slutsatsen att är möjligt att beräkna höjden från barometerdata med bra noggrannhet under optimala omständigheter. GPS höjden från mätningarna har stor felmarginal jämfört med den verkliga höjden samt när den jämförs med den beräknade höjden från barometern. Genom att utföra en numerisk integration på accelerometer-data kom vi fram till att det är möjligt att beräkna ungefär hur långt man har färdats med en hiss, dock att vissa detaljer måste tas i beaktning..

Deterministisk Komprimering/Dekomprimering av Testvektorer med Hjälp av en Inbyggd Processor och Faxkodning

Modern semiconductor design methods makes it possible to design increasingly complex system-on-a-chips (SOCs). Testing such SOCs becomes highly expensive due to the rapidly increasing test data volumes with longer test times as a result. Several approaches exist to compress the test stimuli and where hardware is added for decompression. This master?s thesis presents a test data compression method based on a modified facsimile code.

Grafisk utvecklingsplattform för signalbehandling - Design och implementation

We have different kinds of signal processing everywhere around us in our everyday life, in our cellphones, when we are listening to music, watching TV etc. This makes signal processing a very interesting and important technical area, where the demand of skilled engineers sets the limit of what is possible.Working with signal processing requires in-depth knowledge in areas such as mathematics, physics, electronics, and other related areas. For this, it has traditionally been demanded by a talented developer to also master the advanced programming languages such as C / C + + and Assembler.This has begun to change; today there are several companies that offer graphical development environments for signal processing, environments where programming skills are not needed anymore, and the focus can be on signal processing instead.The goal with this project is to build a corresponding graphical development environment to reach an understanding of what is required of these systems, and also to grasp what opportunities that are available within graphic programming. Inspiration for the work has partly arise from some of the tools available on the market, and partly from previous theses that have been written about graphic programming.The challenge lies in creating a program that can execute signal diagrams in real time from given signal blocks, and be able to handle feedback loops in an efficient way and to do so at the lowest "cost" in terms of clock cycles as possible. This should also be compared against to code, compile and run a complete signal diagram directly.To increase the usability it should also be possibility to externally manage in real time the parameters of the signal diagram during execution.The interface is a separate program, which is to some extent similar to Matlab Simulink, where a signal diagram is drawn up graphically by connecting wires between different signal blocks.

System för att upptäcka Phishing : Klassificering av mejl

Denna rapport tar en titt på phishing-problemet, något som många har råkat ut för med bland annat de falska Nordea eller eBay mejl som på senaste tiden har dykt upp i våra inkorgar, och ett eventuellt sätt att minska phishingens effekt. Fokus i rapporten ligger på klassificering av mejl och den huvudsakliga frågeställningen är: ?Är det, med hög träffsäkerhet, möjligt att med hjälp av ett klassificeringsverktyg sortera ut mejl som har med phishing att göra från övrig skräppost.? Det visade sig svårare än väntat att hitta phishing mejl att använda i klassificeringen. I de klassificeringar som genomfördes visade det sig att både metoden Naive Bayes och med Support Vector Machine kan hitta upp till 100 % av phishing mejlen. Rapporten pressenterar arbetsgången, teori om phishing och resultaten efter genomförda klassificeringstest..

Programmerbar signalanpassning

The data acquisition system COMET developed by Saab AB contains a unit for signal conditioning and A/D conversion, called KSM. The varieties in signal conditioning constitutes of a number of specific PBAs and maintenance as well as reconfiguration of these are complicated not to mention costly. This thesis has aimed to investigating whether the signal conditioning circuits can be replaced by a general purpose, programmable solution. If so, how can this be done? The development has been carried out by evaluating ideas through the use of a laboratory environment and has resulted in an analog design for laboratory purpose.

PWM Effekt Audioförstärkare

The purpose with the report is to show that it is possible to design a class-D amplifier, using a programmable FPGA mounted on a developing card from Xess and a H-bridge. The FPGA was programmed in VHDL which is the language the software from Xilinx use to implement a logical function into the FPGA The logical function corresponds to a modeling of the music signal and the modeling can be described as a comparator which compare the music signal with a triangle wave and as a out signal produce a pulse width modulated (PWM) signal. The report is also a review and evaluating of two different modulating technologies, AD- modeling and BD-modeling. A detailed part about how the H-bridge was designed and how it works. The result of this project is a working audio amplifier to a significant lower price than the products in todays market..

1 Nästa sida ->